Telefonlinjerna går heta då tiotals barn vill vara med i direktsändningen av Hashtag. Programmet riktar sig till 8–15 åringar, men en del av barnen är yngre än så. De som har turen att komma fram får delta i en frågesport och prata med programledarna Parastoo och Ava.
Några av barnen som ringer in vill också sjunga eller be. En 7-åring med en rörande liten barnaröst ber för programmet och för de människor som ännu inte känner Jesus.
Tittare i Iran och Afhanistan
Programmet Hashtag spelas in i mediaorganisationen SAT 7:s studio i staden Limassol på Cypern. Man kan se programmet i direktsändning via satellittelevision, sociala medier och strömningstjänsten SAT-7 Plus.
”Denna gång var alla barn som ringde in från Iran, men ibland kommer det samtal också från Afghanistan”, berättar programmets iranskbördiga producent och programledare Parastoo Poortaheri efter direktsändningen.
Tidigare var hon värd för programmet A Girl’s World, men fick sedan en programidé som fungerar också för pojkar. Hashtag började sändas hösten 2019. Det en timme långa programmet innehåller exempelvis vetenskapliga experiment och gör det själv-tips. Denna gång får vi lära oss hur man kan använda tandkräm som korrekturlack och hur man kan utnyttja suddgummit i ändan av blyertspennan längre genom att lägga en höjdkloss under gummit.
I programmet visas också teckningar som tittarna skickat in. Och bibelberättelser behandlas i form av en frågesport.
”Varje måndag publicerar vi på sociala medier en berättelse som hör ihop med de frågor som ställdes i fredagssändningen. Denna gång handlade berättelsen om det förlorade fåret”, berättar Parastoo.
I slutet av programmet lottar man ut priser bland frågesportdeltagarna och dem som skickat in sina teckningar. Priset kan vara till exempel ett par hörlurar, en ryggsäck, pennor eller andra skolmaterial.
Livesändningarna kräver mycket förberedelser
Tidigare var Parastoo ensam programvärd, men numera delar hon värdskapet med 15-åriga Ava. Det var inte helt självklart att hitta en lämplig ung programvärd på Cypern eftersom flytande kunskaper i farsi var ett krav. Parastoo är glad att barnen nu har en förebild som de kan identifiera sig med. Också Ava är entusiastisk.
”Det var roligt att få tala till barnen i direktsändning. Jag kan tänka mig att jobba med det här också som vuxen”, funderar hon.
Till spänningen i studion bidrar att programmet direktsänds liksom många andra SAT 7-program numera.
”Livesändningarna kräver mycket förberedelser och är på sitt sätt svårare att jobba med än förinspelade program. Så här får vi bättre kontakt med tittarna och kan gripa oss an dagsaktuella frågor”, säger verksamhetsledaren för kanalen SAT-7 Pars Daphne Louka och Petros Mohseni som regisserar många program.
Finska Missionssällskapet stöder barn- och ungdomsprogram
Finska Missionssällskapet stöder SAT-7:s barn- och ungdomsprogram som sänds i 25 länder i Mellanöstern och Nordafrika. De kristna är en mycket liten minoritet i området och en del blir förföljda.
Också många som inte är kristna tittar på programmen eftersom de bahandlar många aktualiteter och teman som är av allmänt intresse.
”Jag skulle uppskatta att så många som 90 procent av de barn och unga som ringer in till Hashtag inte är kristna. Det märks när man pratar med dem”, berättar Parastoo.
Hon tror att många barn och unga kan se på kristna program mer öppet än tidigare.
”På den här punkten har det under de senaste åren skett en förändring. Ännu för 5–6 år sedan var många tvungna att smyga med sitt tittande.”
Satellitelevisionen och webben är för många unga i Mellanöstern och Nordafrika den enda möjligheten till kristen fostran eftersom det inte är möjligt att sända sådana program på de vanliga tevekanalerna.
”Satellitelevisionen är fortfarande en stor grej i Mellanöstern, men vi vill vara ett bredare mediahus eftersom användningen av sociala medier ökar i området”, berättar Kurt Johansen som ansvarar för SAT-7:s europeiska samarbetspartner.
Programmen vill öka barn och ungas välmående
SAT-7 producerar idag sammanlagt 12 barn- och ungdomsprogram. Däribland olika program som har som målsättning att öka barn och ungas välmående, skapa en positiv inställning till livet och ge barnen mod. Genom programmen vill man signalera till barnen och ungdomarna att de kan vara en del av förändringen. Man arbetar också för ökad tolerans.
Exempelvis är My School-programmet riktat till barn som har tvingats avbryta sin skolgång på grund av konflikter eller coronaläget. Under vardagarna kan de studera matematik, arabiska, engelska och naturvetenskaper genom teveprogrammet.
I programmet Turning Point kan ungdomar diskutera sin vardag och de utmaningar som de kristna i Turkiet har. I Hello Marianne i sin tur funderar man till exempel på hur man kan använda sociala medier på ett tryggt sätt och talar om hur viktigt det är med kritiskt tänkande.
Text och foto: Heli Vuohelainen
Vad är SAT-7
- Finska Missionssällskapet stöder SAT-7:s barn- och ungdomsprogram.
- SAT-7 är en kristen mediaorganisation, som grundades år 1995. Missionssällskapet är en av de grundande medlemmarna. Verksamheten inleddes 1996.
- SAT-7 sänder program på arabiska, turkiska och farsi på fyra olika kanaler: SAT-7 Arabic, SAT-7 Kids, SAT-7 Turk och SAT-7 Pars.
- Sat-7 har studior på Cypern, i Libanon, Turkiet och Storbritannien. De har kontor också på andra platser.
- Man kan se programmen via satellittelevision, sociala medier och strömningstjänsten SAT-7 Plus. Strömningstjänsten fungerar både i webbläsaren och i en app.
- SAT-7 når varje år 25 miljoner människor i 25 länder i Mellanöstern och Nordafrika. En del av tittarna finns i Europa eller annanstans i världen.