Finska Missionssällskapets kampanj De vackraste julsångerna hämtade ifjol den hittills största summan under kampanjens historia; 1 165 000 euro. Pengarna går till utsatta och diskriminerade barn i utvecklingsländerna.
– Vi vill rikta ett stort tack till församlingarna som har varit med och arrangerat sångtillfällena tilllsammans med oss. Ett ännu större tack går till var och en som deltagit i kampanjen genom att sjunga och ge sitt understöd. Tillsammans har vi gjort det möjligt för hundratusentals barn runtom i världen att få hjälp, säger kampanjchef Ruut Lemmetyinen vid Finska Missionssällskapet.
Under julen noterade nyhetsmedierna hur kyrkorna fylldes med människor som gärna sjöng De vackraste julsångerna. Det märktes också i kampanjens resultat som gav 100 000 euro mera än året innan. Ökningen gällde både för kollekter och mobildonationer.
Man sjöng julsånger också på många andra ställen än i kyrkan; i restauranger, äldreboenden, köpcentrum och på kryssningsfartygen. Nytt för ifjol var möjligheten att sjunga julsångerna som karaoke.
Enligt undersökningen som Kyrkans forskningscentral gjorde vid årets slut uppgav tre av fem finländare att de stämde in i De vackraste julsångerna.
Med stödet från insamlingarna hjälper Finska Missionssällskapet utsatta barn i över 20 länder. Pengarna går bland annat till att förbättra barns och kvinnors hälsa, att hjälpa familjer till näringrik kost och rent vatten, och att utveckla deras möjligheter att skaffa sig en utkomst.
Missionssällskapet stöder speciellt funktionshindrade och marginaliserade barns skolgång och rättigheter. Beskyddare för kampanjen 2019 var artisten Katri Helena.