Hoppa till huvudinnehåll Hoppa till sidfot

Ebenholtsstatyer på Missionsmuseet

Många känner till de svarta, blanka djur- och mänskostatyerna i turistaffärerna i Afrika. Varifrån kommer statyerna? Hurdana mänskor formar dem och i en hurdan omgivning?

Ebenholtskonstverkens hemlighet blottas den 26 september på utställningen Makonde i Missionsmuseet i Helsingfors.Statyernas väg till utställningen och till salu i nätbutiken är helt otrolig.

Nio familjer i det utfattiga Mtwara, som ligger på gränsen mellan Tanzania och Moçambique, har gjort vackra ebenholtsstatyer i generationer. Konsten att snida har gått från far till son, men marknaderna är obefintliga på glesområdet.

Den finländska fotografen Kai Tirkkonen fascinerades av en skulptur, som han såg hos en bekant Afrikaresenär, men ägaren kunde inte säga vem som hade gjort skulpturen och hur fotografen kunde få tag på en liknande. Enligt afrikansk tradition signerar konstnärerna inte i regel sina verk.

 

Ebenholtsängel ger adress

Finska Missionssällskapets missionär Riitta Heino, som i 15 år har varit lärare i teologi i Tanzania, hade gett en ebenholtsängel till en bekant. Ängeln hamnade i fönstret på KFUK:s kontor i Uleåborg. Kai Tirkkonen råkade promenera förbi fönstret och såg ängeln. På kontoret försökte han ta reda på vem som snidat konstverket, men förgäves. Men Tirkkonen fick kontaktuppgifterna till Riitta Heino i Tanzania.

”Så en dag ringer han till mig i Mtwara och frågar om han kan komma och fotografera snidarfamiljerna och statyerna”, berättar Riitta Heino. ”Och jag sa, kom, kom.”

Från den kontakten föddes konstboken Mustan puun tarina, Makonde-veistäjien taidetta ja elämää, Men det blev inte bara en bok och en utställning. Nu skapades en marknadsföringskanal via nätet för de vackra skulpturerna och nyttoföremålen. På nätsidorna www.makondeart.net skildras varje konstverk som är till salu, och här kan man också se namnet och bilden av den konstnär som har snidat föremålet.

 

Fullt betalt för arbetet

”Om konstnärerna lyckas sälja föremålen lokalt, går en stor del av inkomsterna till lokala förmedlare och försäljare. Via nätbutiken får makonde-stammens konstnärer fullt betalt för sin konst. De packar och skickar konstverken till mig i Finland och jag sänder dem vidare till dem som beställt och kompenserar också snidarnas postkostnader. Jag tror att vi hållit åtta familjer vid liv under den tid som vi hjälpt dem sälja sin konst.

Förutom skulpturer består Missionsmuseets utställning av Kai Tirkkonens fotografier från makondebyarna, där det svarta trädet förvandlas till konstverk och nyttoföremål, som har spritt sig över hela världen. Det tog tid före ett sådant förtroende uppstod att Tirkkonen kunde ta fram sin kamera. han köpte sedan ett ebenholtsträd för 50 euro. Det krävde en hel del tillstånd från myndigheterna och sedan började männen snida.

”Det mest imponerande i makondebyarna var kontrasten mellan de fantastiska skulpturerna som lokala konstnärerna skapar med mycket enkla verktyg och den tuffa miljö i vilken de lever”, säger Kai Tirkkonen..

Utställningen är öppen fram till 28 februari 2007. Man kan samtidigt besöka museets basutställning, som presenterar ambostammarnas traditioner i sydvästra Afrika, kinesisk kultur under kejsartiden och missionens första tider på dessa områden.

 

Ann-Christine Marttinen