Finska Missionssällskapets (FMS) nya webbtjänst VillageLife (www.villagelife.fi) belönades i Grand One-tävlingen, som riktar sig till digimedia i Finland. Grand One är den största årliga tävlingen på detta område och arrangeras av RE: och Markkinointi&Mainonta. Detta år deltog sammanlagt 154 arbeten i tävlingen.
VillageLife vann första pris i serien ”Bästa tjänst riktad till konsumenter”. I serien tävlade 29 arbeten. Företaget Valve, som specialiserat sig på planering och produktion av digitala tjänster, står för den tekniska utarbetningen av webbtjänsten.
Juryn ansåg att förverkligandet av VillageLife var lyckat, såväl som koncept som visuellt. Webbtjänstens manus var varmt och personligt.
VillageLife består av tre virtualbyar: en nepalesisk, en från västra Afrika och en från Sydostasien. Byarna existerar inte i verkligheten, men är uppbyggda i enlighet med den omgivning där FMS arbetar. Besökaren kan göra donationer på sin dator med mobiltelefon, internetbank eller kreditkort och se effekten i realtid. I en av virtualbyarna, Sirituba, där man kan understöda återuppbyggnadsarbetet i Indien, Indonesien och Thailand via lokala kyrkor efter tsunamikatastrofen.
Virtualbyar – ett nytt sätt att donera
I VillageLife berättar byborna om levnadsförhållandena i sina byar och om vilka behov det finns i byn. Besökaren kan välja ett mål i en by, t.ex. bygga ett sjukhus. Sjukhusets väggar reser sig i den takt bidragen strömmar in. På samma sätt kan man bygga kyrkor, skolor, broar, vattenledningar och brunnar.
Donationerna, som ges till en virtualby, kanaliseras till reella mål inom sjukvård, utbildning, samhällsutveckling och församlingsarbete i de länder där Finska Missionssällskapet arbetar.
Webbtjänstens beskyddare är kulturminister Tanja Karpela.
Förutom detta pris fick Valve ytterligare två pris och fem hedersnämnanden.