Tanzaniska högstadier och gymnasier har två nationella prov. Utbildningsministeriet har publicerat undervisningsmaterial på webben, bland annat tidigare års provfrågor med facit. Alla elever har inte tillgång till portalen eftersom det inte nödvändigtvis finns datorer, internetuppkoppling eller elektricitet.
Ifjol fick två skolor besök av evangelister från byarna och några studenter från Nyakato lutherska bibelinstitut som kom för att undervisa eleverna i hur man kan använda surfplattor som stöd i studierna.
För att få elektricitet till surfplattorna hade de med sig solcellsdrivna laddare och batterier.
”Arbetet gav resultat på kort tid”, berättar rektorn för bibelinstitutet Mimii Mziray.
Andelen underkända i slutproven sjönk märkbart i båda skolorna. Till exempel underkändes av fjärdeklassisterna i Busangumugu skola över hälften år 2019, medan andelen sjunkit till 23 procent 2020.
Mziray hade också kollat upp tidigare års resultat och noterade att resultaten faktiskt förbättrades efter försöket med surfplattor.
”De goda resultaten kommer sig säkert delvis av att eleverna gillar den nya studiemetoden. En annan orsak är att elektriciteten från solceller gör det möjligt för dem att studera även kvällstid.”
Elever som redan hoppat av studierna eller misslyckats i slutproven förbereder sig nu inför de nationella proven med hjälp av surfplattorna.
Chatbotten vidareutvecklas
Ett annat teknologiprojekt som startades ifjol rör förebyggande av våld. Många tanzaniska kvinnor upplever våld, och har svårt att söka hjälp. Finska Missionssällskapet började tillsammans med två samarbetspartner utveckla en chatbot på swahili som leder kvinnorna till rätt instanser och som ger psykosocial hjälp.
Det finländska företaget WeEncourage har gett ut en pilotversion som översatts till swahili av två lektorer vid Makumira universitet Neema Mturo och Dickson Mlowezi. Botten vann ifjol ett pris i tävlingen Årets digitala tjänst som delades ut av Ohjelmisto – ja e-business ry (Software e-business Finland).
Arbetet tar inte slut här. Chatbotten fick ny finansiering från schweiziska ambassaden i Tanzania och i den fortsatta utvecklingen av botten utnyttjas artificiell intelligens. Det betyder att varje diskussion lär chattbotten att ge bättre svar på kundernas frågor. Kvinnor från Missionssällskapets projekt i Morogoro och Shinyanga hjälper till i utvecklingsarbetet.
Missionssällskapets sakkunniga inom barns rättigheter Anna Holmström berättar att chatbotten får sin slutgiltiga utformning i år. ”Om tio månader är tjänsten finslipad och integrerad i Tanzanias telefonhjälplinje.”
Projekten finansieras med medel från Fingos Powerbank, som delas ut för teknologisk försöksverksamhet inom utvecklingssamarbete.
Text och foton: Virve Rissanen