Hoppa till huvudinnehåll Hoppa till sidfot

Ideapark och Finska Missionssällskapet satsar tillsammans på utjämning

Business-staden Ideapark och Finska Missionssällskapet har undertecknat ett samarbetsavtal, vars syfte är att hjälpa utvecklingsländer och uppmuntra företag att förverkliga sitt samhällsansvar.

Samarbetet gäller evenemang, marknadsföring och insamlingar. Ideaparks huvudägare Toivo Sukari lanserar kampanjen Utjämningsföretagare.

Kampanjen startade tisdagen den 11.3. med en presskonferens. Kampanjen vill aktivera finländska företag att bli Utjämningsföretagare och delta i kampen mot fattigdom i utvecklingsländerna.

Från onsdag till lördag syns och hörs Finska Missionssällskapet i Ideapark. Huvudevenemanget går av stapel på lördagen 15.3., då Finska Missionssällskapets första Utjämningsambassadör, musikern Kristian Meurman har en konsert i Ideapark.

Företagens globala ansvar

Samarbetet mellan Finska Missionssällskapet och Ideapark har gestaltat sig under höstens lopp. För ett år sedan lanserade Ideapark varumärket Utjämningsdagar, (Tasauspäivät) som är mycket likt varumärket Utjämning, som Finska Missionssällskapet lanserade redan år 1992. Båda parterna arrangerade kampanjer vid samma tidpunkt. Därför beslöt man att i stället arrangera kampanjerna tillsammans, sida vid sida i Ideapark.

-Samarbetet har varit är en glad överraskning för bägge parter, säger Finska Missionssällskapets direktor Seppo Rissanen. Då underhandlingarna började, närmade vi oss konceptet utjämning från två helt skilda håll: den ena parten lovade utjämna priserna till sina konsumenters fördel, den andra ville hjälpa världens fattiga. Det slutade med att vi såg på saken från varandras synvinkel. Utan företagsverksamhet och handel kan man inte råda bot på fattigdomen i världen.

-Det passar Ideaparks image att vara vägvisare i den finländska företags- och konsumentvärlden, säger huvudägaren Toivo Sukari. Konsumenterna uppskattar etiska värderingar i både produktionskedjan och i konsumtionen. Etiska konsumenter förstärker företagens samhällsansvar. Ideapark vill vara med om att lyfta fram näringslivets och företagens samhälleliga ansvar, ett slags ”företagsmedmänsklighet.” Finska Missionssällskapets kampanj Utjämningsföretagare är ett steg i denna riktning, konstaterar Sukari.

Kambodja i fokus

Finska Missionssällskapets utjämningskampanj satsar år 2008 på att lära etniska minoriteter i Kambodja att läsa och skriva. Församlingarna ordnar evenemang vid vår- och höstdagjämningen, då solljuset distribueras jämlikt på hela jordklotet. Även annan utjämning är nödvändig.